– je to komplexná metóda, pri ktorej sa využíva očný kontakt psa a dieťaťa, vibrácie a pohyb psa v priestore, teplota a vôňa psa, štruktúra a farba srsti. Pes je jedno z mála domestikovaných zvierat, ktoré dokáže aktivovať u človeka autonómny nervový systém sympaticus a parasympaticus. Ten je zodpovedný za rovnováhu v organizme. Pes je motivátor, katalyzátor a partner pre dieťa. Benefitom je zníženie stresu, zlepšenie spolupráce, lepší výkon, komunikácia, pamäťová stopa. Neurofyzikálne benefity sú zníženie svalového napätia, vyšší obsah kyslíka v bunkách, optimalizácia dychu a tlaku, lepšie trávenie, spánok a nálada dieťaťa.
Vo fyzioterapii a v eroterapii sa využíva najmä schopnosť psa napojiť sa emočne na dieťa, hrať sa s ním a nasledovať ho. Recipročne dieťa sa zaujíma o potreby a telo psa. Komunikuje s ním, verbálne aj neverbálne. Ide o obojsmerný tok energie, ktorý potrebuje pri individuálnej terapii čas minimálne 30 – 45 minút
Kontraindikácie :
Je komplexná metóda polohovania, pri ktorej sa využíva tlak tela psa a vibrácia psieho tela. Prínosom polohovania často viacerými psami na dieťa je proprioceptívna informácia, ohraničenie tela, vnímanie tela v priestore. Pre deti s nízkou alebo naopak vysokou senzibilitou, ide o silný podnet aj v oblasti vibrácie, teploty, vône a zvukov. Ide o priamu stimuláciu niekoľkých mozgových štruktúr.
Hlboký tlak jazykom psa využívame najmä na motilitu čriev – koordinovaný posun stolice pri poruchách vyprázdňovania. Tlak jazyka sa využíva aj na zníženie svalového napätia, zníženie bolesti pri zápaloch , na nepohyblivé jazvy. Pes má na jazyku citlivé receptory tlaku a teploty, jazyk je ovládaný veľkým počtom svalov. Pes dokáže veľmi presne vyhľadať problém a intenzívne a cielene pôsobiť na danom mieste. Táto metóda sa realizuje zásadne pod dohľadom skúseného fyzioterapeuta a so súhlasom rodiča.
Kontraindikácie :
• Fóbia zo psa a zo štekania
• alergia na roztoče a chlpy
• pooperačné stavy
• zápalové procesy, otvorené rany
Komplexná metóda, kedy sa pes stáva súčasťou intervenčného tímu ako tichý pozorovateľ a spoločník. Jeho najväčší prínos je opora, dieťa sa vďaka psovi rýchlejšie stabilizuje alepšie spolupracuje. Benefitom je najmä očný kontakt stimulujúci emočné centrum v mozgu – limbický systém. Benefitom je aj telo a srsť, pretože dieťa počas psychologickej intervencie môže podvedome využívať dotyky so psom a tiež využívať tlak jeho tela na propriocepciu, ukľudnenie hlbokým tlakom.
Kontraindikácie :
Školení terapeuti:
Ing. et Bc. Ľubica Bátoryová, bakalár canisterapie a hipoterapie na UVLF v Košiciach 2015 – 2018, vzdelávanie Eurocanis 2010 – 2011
Ing. Peter Bátory, vzdelávanie Eurocanis 2010 – 2011
Mgr. et Bc. Jana Kosová, bakalár kynológie UVLF v Košiciach 2020 – 2023