Je schopnosť mozgu správne spracovať prichádzajúce podnety a spracovať ich pomocou adaptívnej odpovede organizmu. Každé dieťa je inak citlivé na podnety okolia a nie každé sa dokáže správne a dostatočne rýchlo adaptovať. Dysfunkcia je sprevádzaná ťažkosťami v správaní, motorike, reči, či sociálnych interakciách. Diagnostikou a tréningom doporučením stratégií a superstratégií vieme uľahčiť dieťaťu jeho každodenný život. Tréning senzorickej integrácie podľa Ayres© je na Slovensku ešte málo rozšírený, ale je veľmi účinný
Aktivity SI na vesibulárny systém sú vhodné tak pre deti hyporeaktívne ako aj pre deti hyperreaktívne. Je to pohybová terapia hrou, v ktorom je dieťa, terapeut, a u nás aj pes, rovnako zapojený.
Ciele SI na vestinulárny systém sú :
Aktivity na rozvoj taktilnej zručnoeti majú nesmierny dosah na život dieťaťa. Nielenže tým zlepšujeme jemnú motoriku, ale znižujeme taktilnú defenzívu, problémy s jedením, rečou, porozumením, problémy s oblečením a so zmenami oblečenia, znižujeme paniku dieťaťa z každej špinky, kvapky na rukáve, smietky na zemi, chĺpku na oblečení.
Ciele SI na taktilný systém sú :
Propriocepcia, pocit vlastného pohybu sily a polohy tela, je veľmi dôležitou schopnosťou každého dieťaťa. Rozvíjame ju tréningom cielenými aktivitami, najmä aktivitami smerujúcimi k hlbokému tlaku na svaly, šľachy a kĺby. Ak dieťa akceptuje tlakové aktivity na svoje telo, a robia mu „dobre“, vieme veľmi účinne znižovať aj hyperreaktivitu dieťaťa v gravitačných aktivitách a v taktilnej defenzíve.
Ciele SI na propriocepčný systém sú :
Školený terapeut senzorickej integrácie podľa Ayres©:
Ing. et Bc. Ľubica Bátoryová, ročný výcvikový program Ayresovej teórie Senzorickej integrácie, 2024, supervízia Helene Grabuschniggs MSC(c) , OT, ASI© instruktor/GSIO lektor, Rakúsky inštitút SI